Followers

Sunday 13 May 2012


Pada masa ini merokok dikalangan wanita adalah perkara yanglumrah dan saya percaya peratusan yang menhisap rokok semakain meningkat. Semasa zaman dahulu, merokok ini hanya di golongan wanita yang telah berumur dan kebiasaan mereka menghisap rokok daun sahaja. Semakin carahidup kita menjadi lebih sofiskated, semakin banyak carahidup kita telah berubah yang mana jika tidak terkawal ianya akan memberi kesan kepada generasi-generasi yang akan datang. Merokok apa sebab pun yang diberi tetap memberi kesan kepada bayi. Tidak kira sama ada anda perokok aktif atau perokok pasif(suami merokok),bayi tetap mendapat kesan darinya.
Risiko-risiko merokok sama ada aktif atau pasif telah diketahui dan amat jelas. Setiap wanita perlu tahu akan kesannya kepada mereka dan juga bayi mereka perlu langkah inasiatif bagi berhenti atau sekurang-kurang mengurangkan jumlah batang rokok yang dihisap.
Apakah kesan nikotin kepada kandongan anda?
Asap rokok mengandongi karbon monoksida(CO) dan nikotin. Haemoglobin dalam darah berfungsi untuk membawa oksigen(O2) ke tisu-tisu atau organ-organ dalam badan bayi. Karbon monoksida dalam darah akan mengambil alih tempat molikul-molikul oksigen pada haemoglobin dan menyebabkan sel-sel mengalami kekurangan oksigen. Pertukaran gas O2 dan karbon dioksida(CO2) berlaku di plasenta/uri dan bagi ibu yang merokok,kurang O2 dapat dipindahkan kepada bayi mereka kerana CO tadi. Bayi akandapat kurang O2 akan mengalami hypoxia yang kronik. Nikotin  pula menyebabkan saluran-saluran darah menjadi sempit dan ini juga menyebabkan aliran darah kepada bayi berkurangan. Akibatnya ialah bayi mendapat kurang O2 dan nutrienuntuk tumbesaran. Saluran-saluran darah dalam uri juga turut terlibat bila merokok.
Apakah kesan kepada bayi?
Berat badan rendah kerana kurang nutrien
Kelahiran Pramatang
Stillbirth/Kematian bayi

Bayi-bayi yang lahir jika ibu mereka merokok mempunyai beberapa masalah:

  1. Pengurangan Pertumbuhan Fizikal
  2. Pengurangan Perkembangan Intelektual
  3. Kenaikan risiko Sindrom Kematian Mengejut Bayi
  4. Masalah Perlakuan
  5. Masalah Paru-paru dan Asma
  6. Perkembangan Paru-paru yang lemah

Bagi ibu-ibu yang merokok pula mempunyai masalah semasa mengandong seperti

  1. Kadar keguguran meningkat
  2. 'Placental Abruption'
  3. Kelahiran Pramatang
  4. Infeksi dalam rahim

No comments:

Post a Comment