Followers

Wednesday 18 April 2012

Berdarah selepas bersama


Soalan 2
Doktor,
Saya wanita berusia 35 tahun. Saya berkahwin pada usia 30 tahun (2005) dan anak pertama lahir setahun kemudian melalui kaedah caesarian. Pada tahun 2009 saya mengalami keguguran tetapi tidak ada D&C. Sehingga sekarang saya berusaha untuk hamil lagi tapi tidak berjaya. Sekarang, setiap kali selepas melakukan hubungan kelamin dengan suami, keesokan harinya saya dapati ada 'brownish stain' pada seluar dalam saya. Adakah saya mempunyai masalah dalam rahim? Saya rasa sangat risau mungkin ianya punca saya tidak hamil lagi. Doktor, tolonglah saya.

Tq
Halimah

Puan Halimah
Masalah pertama puan tentang kesuburan saya berpendapat tidak kena mengena dengan pembedahan caesarean puan mahupun keguguran.Memang benar jangkitan kuman pada saluran peranakan kerana caesarean dan keguguran boleh berlaku tetapi ianya adalah amat terpencil.
Ada sebab lain yang menyukarkan puan unutk mengandong,Kebiasaannya adalah masalah haid yang tidak menentu selepas bersalin ,Ini kerap berlaku apabila berat badan mula naik dengan mendadak.Lemak yang berlebihan menganggu telur dan haid.Oleh itu cuba dapatkann semula berat badan yang ideal dengan berat dan tinggi puan.Sekecil penurunan   saya cadangkan 10 peratus dari berat sekarang. Masalah ovulasi yang terganggu boleh di lihat ujian darah. Disamping itu sperma suami puan perlu dilihat sama ada normal atau tidak. Dengan kata lain puan perlu berjumpa dengan doctor  bagi melakukan ujian dan rawanatan kesuburan.
Masalah kedua iaitu perdarahan kecil selepa s hubungan kelamin juga mempunyai beberapa sebab. Paling penting sekali ialah kita perlu mengesahkan ianya bukan brpunca dari kanser pintu rahim dengan melakukan ujian Pap smear.Sekiranya puan tidak pernak lakukan eloklah puan lakukan segera.Kebanyakkan masalah perdarahan selepas hubungan kelamin bukan berpunca dari kanser tetapi kerana jangkita kuman pada pintu rahim dan vagina.Jangkitan kuman ini menyebabkan radang pada pintu rahim dan menyebabkan berdarah bila disentuh. Selain dari pada itu jangkitan candida juga boleh menyebabkan perdarahan.Pemeriksaan pada pintu rahim dapat membantu kita sama ada terdapat ketumbuhan tidak kanser seperti polip. Masalah ini tidak menganggu kesuburan puan.

1 comment:

  1. salam doktor...
    saya nak tanya...
    saya baru berkahwin selama sebulan..
    dan perkara yg meriasaukan sy ialah.. de darah yang keluar setiap kali lepas bersama..
    darah tak pekat.. mungin sebab dah bercampur air mani...
    dan de juga darah yang berlendir seerti selaput...
    kami dah bersama lebih kurang 5-6 kali...
    nape doktor..harap doktor dapat membantu..
    saya tak pernah melakukan hubungan sebelum berkahwin..
    saya bukan org yang aktif bersukan..
    tggi saya 155..dan berat sy 70..

    ReplyDelete