Followers

Monday 16 April 2012

Chicken Pox dan Kehamilan




Saya ibu berusia 32 tahun dan mempunyai dua anak lelaki 9  dan 4 tahun. Kini saya hamil enam bulan dan dalam keadaan yang sihat. Persoalan saya ialah beberapa minggu lalu, anak sulung mendapat chicken pox diikuti anak kedua dan begitu juga suami saya yang tidak mempunyai imuniti. Saya bimbang kerana berkemungkinan saya akan dijangkiti memandangkan tidak pernah mengalami chicken pox/chengkering sebelum ini. Soalan saya ialah adakah penyakit ini akan memudaratkan kesihatan saya dan adakah ia akan membahayakan bayi yang dikandung. Benarkah, penyakit ini lebih menyakitkan apabila dialami orang dewasa memandangkan keadaan suami saya yang agak seksa. Adakah sudah terlambat untuk saya mendapatkan vaksin memandangkan saya sedang hamil. Apakah yang harus saya lakukan. Terima kasih Dr.

Puan Z, Raub  

Pada pembaca-pembaca,chicken pox atau Varicella adalah penyakit berpunca dari virus Varicella zoster yang menyebabkan seseorang pesakit itu mengalami demam,letih dan  ruam-ruam merah dan berair.Ruam-ruam ini kemudian membentuk gelombong-gelembong air dan pecah meninggalkan parut. Chicken pox amat mudah merebak kepada orang  lain dalam satu keluarga. Ianya merebak melalui titisan air hingus dan sentuhan pada gelembong-gelombong ruam pada kulit.
Puan Z, keberangkalian puan boleh menghidapai chicken pox ini adalah tinggi kerana puan duduk serumah dengan pembawa penyakit itu. Olehitu  puan perlu mengurangkan kontak dengan anak dan suami puan sehinggalah ruam-ruam merah ini hilang . Penyakit amat mudah berjangkit bermula dari 2 hari sebelum dan sehinggalah gelombong- gelembong air ini berparut dan kering. Ini mengambil masa selama 2 minggu. Saya syorkanpuan  tidur berasingan dalam bilik lain untuk sementara waktu.
Chicken pox ini jika jangkiti kepada wanita wanita hamil, mereka mengalamii lebih banyak risiko jika dibandingkan mereka yang tidak hamil. Virus Varicella semasa mengandong selalunya lebih serius dan kadangkala boleh membawa maut akibat dari pneumonia,hepatitis dan jangkitan otak.
Adalah dianggarkan kira-kira 25 peratus bayi dalam kandongan akan  dijangkitan virus ini sekiranya wanita hamil ini menghidapi chicken pox. Risiko kepada bayi sekiranya pertama kali si ibu menghidapi chicken pox bergantong kepada usia kandongan itu. Contohnya,jika usia kandongan itu dibawah 20 minggu, 2 peratus bayi akan mengalami sindrom varicella iaitu kulit bayi berparut,anggota kaki dan tangan menjadi kecil. Bayi-bayi ini juga boleh mengalami katarak(lensa mata bayi putih),mikro-optalmia dan korioretinitis. Mereka juga boleh mengalami kerencatan akal dan mengalami kesukaran mengawal kencing dan berak.Jika jangkitan dialami selepas 20 minggu, bayi dalam  kandongan tidak mempunyai apa apa masalah ketika lahirkan.  
Jika  ibu menghidapi chicken pox dalam masa 4 minggu sebelum bersalin, adalah dianggarkan 20 peratus bayi yang dilahirkan akan  mengalami infeksi varicella. Jangkitan yang serius boleh membawa maut kerana pneumonia. Bayi bayi memerlukan suntikan varicella antibodi selepas dilahirkan.
Jika puan mempunyai risiko tinggi untuk mendapat chicken pox ini maka saya cadangkan puan berjumpa dengan doctor untuk ujian antibodi varicella. Jika puan telah ada immuniti, puan tidak perlu risau kerana puan dan bayi puan telah dilindungi. Jika tidak, puan akan diberi suntikan antibodi untuk melindungi puan dan bayi puan. Masih tidak ada lagi perlalian untuk virus varicella. Apa yang puan dapat semasa disekolah dahulu adalah pelalian kepada virus rubella yang menyebabkan German measles.German measles mempunyai lebih banyak risiko kepada bayi dan dapat dicegah dengan pelalian rubella. Pelalian rubella telah diberi secara percuma semasa puan disekolah menengah dahulu.Oleh kerana itu bagi mempastikan sama ada ianya rubella atau varicella , maka ujian darah diperlukan.

No comments:

Post a Comment