Followers

Wednesday 18 April 2012

Obesiti dan kesuburan


Saya ingin bertanya mengenai tahap kesuburan saya. Saya berkahwin pada Ogos 2006. Selepas 2 tahun saya masih tidak dikurniakan cahayamata sehinggalah saya mendapatkan rawatan kesuburan. Anak saya kini berusia 2 tahun. 
  Untuk pengetahuan Dr, kitaran haid saya tidak teratur dari awal perkahwinan hingga kini iaitu 30-40 hari dan mengikut Dr perbidanan, saya tidak punya waktu subur. Dr juga memberitahu bahawa telur saya tidak matang menyebabkan tidak berlaku percantuman telur dan sperma. Buat pengetahuan Dr, ujian sperma suami saya normal dari segi kuantiti, kualiti dan aktiviti.
  Ketika rawatan kesuburan mendapatkan anak pertama saya menjalani ujian HSG untuk menguji kesihatan tiub fallopian dan ia adalah normal. Saya diberikan pil hormon Clomid dan suntikan memandangkan percubaan pertama hanya makan pil hormon tidak berjaya dan menyebabkan rahim saya menipis. Sehinggalah dengan kuasa Allah saya dapat juga menimang cahaya mata pertama. 
  Apa yang memusykilkan saya ialah sehingga kini saya masih berusaha untuk mendapatkan anak kedua tapi masih tidak berhasil. Saya tidak mengambil pil perancang mahupun implan. Untuk pengetahuan Dr juga berat badan saya 70kg dengan ketinggian 148cm. Apa yang harus saya lakukan memandangkan kos rawatan kesuburandi klinik@hospital swasta tinggi dan saya dan suami kakitangan kerajaan yang bergaji rendah. Adakah saya perlu kembali menjalani rawatan kesuburan seperti cahaya mata pertama?   

K

Lima belas hingga dua puluh peratus pasangan yang berkahwin mengalami masalah kesuburan. Dalam setahun usia perkahwinan,di  anggarkan 80 peratus pasangan  berjaya mengandong. Masalah kesuburan ini agak kompleks kerana ianya melibatkan kedua-dua pasangan dan sangat memberi tekanan fizikal.psikologi dan juga kewangan.
Masalah puan sukar untuk mengandong kali ini, saya berpendapat adalah masalah ovary puan. Ovari puan mengalami kesukaran untuk ber ovulasi. Ovulasi bermakna terhasilnya benih-benih atau ova untuk persenyawaan dengan sperma. Kalau dulu puan telah menjalani ujian HSG dan didapati ianya berfungsi dan suami puan juga mempunyai sperma yang mencukupi maka yang bermasalah adalah ovulasi’
Saya berpendapat punca utama adalah puan mempunyai BMI yang tinggi Saya kira BMI puan adalah 32 dan ini berada dalam kategori Obesiti 2. Lemak berlebihan dibawah kulit akan sintesis hormone estron iaitu sejenis hormone estrogen tetapi ovary menghasil hormone estrogen.Mereka mempunyai fungsi yang berlainan. Walaupun benih-benih dari ovary ini bercambah setiap bulan, ianya tidak mempunyai kualiti yang baik untuk persenyawaan. Kalau dikira kitaran haid puan ,ianya panjang dan tidak menentu. Bila ovulasi sukar berlaku atau tidak berlaku maka kitaran ini agak panjang dan haid turun dengan banyak.
Kebiasaannya mereka ynag mempunyai kitaran setiap 28 hari waktu subur bermula dari hari ke 11 dan berakhir pada hari 17 setiap bulan. Puan perlu rekodkan purata kitaran haid puan.Contohnya kitaran haid puan purata kitaran adalah 35 minggu. Kebiasaanya ovulasi berlaku 14 hari sebelum haid. Pada tarikh jangkaan ovulasi berlaku puan boleh bersama suami untuk mencubanya. Di farmasi terdapat set-set penentuan kesuburan yang puan boleh beli ..
Disini saya cadangkan puan mencuba mengurangkan kadar BMI puan ketahap yang mana kitaran puan boleh berlaku setiap 28 hari. INi mungkin memerlukan pengurangan sebanyak 10% dari berat sekarang.Kalau turun ketahap BMI yang normal iaitu 25 mungkin agak sukar tetapi tidak mustahil. Ada beberapa pesakit saya bersungguh-sungguh menurunkan berat badan didapati mengandong tanpa bantuan ubat kesuburan, Begitulah pentingnya perkaitan barat badan dengan kitaran haid dan kesuburan. Disamping itu puan akan mendapat kebaikan kesihatan  sekiranya puan cergas dan sihat tanpa penyakit seperti darah tinggi,kencing manis dan kadar kolesterol ynag tinggi.
Sekiranya puan betul –betul sukar untuk mengandong selepas BMI puan menjadi normal, kemudian barulah puan mencuba semula Clomid atau suntikan bagi mengeluarkan benih-benih ini. Puan faham yang Clomid boleh menyebabkan berat badan meningkat sekira diambil banyak kali. Puan juga tahu betapa sukarnya doctor unutk menghasilkan benih-benih jika BMI kita tinggi .Berjumpalah dengan doctor untuk bantuan

4 comments:

  1. saya juga obesiti. tinggi 150cm dengan berat badan 77kg. Kitaran haid tidak menentu dengan purata 33 hari. Masih tidak mengandung setelah 4 bulan berkahwin. Apakah yang harus saya lakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam LIa,bagi saya berat badan amat penting. Mengikut definasi boleh tunggu 12 bulan baru dikatakan kurang subur.

      Delete