Followers

Wednesday 18 April 2012

Terlupa pil ,inilah akibatnya


Saya sudah mengambil pil perancang selama 20 bulan sehingga  1 hari saya terlupa untuk mengambil ubat. Hari berikutnya saya gandakan pengambilan ubat dan makan sehingga habis 1 tablet iaitu pada 20hb Mac 2011. Pada keesokan harinya sehingga 4hb April saya dapati tidak juga datang bulan biasa. Saya ada memakan buah durian,air berkarbonat dan maajun namun tidak juga datang bulan. Saya mula rasa loya, mual dan pening2. Pada 6 April saya ke klinik untuk melakukan ujian kehamilan dan disahkan positif. Adakah kandungan saya akan mengalami komplikasi di sebabkan saya terus memakan pil (marvelon) dan air berkarbonat serta maajun. Bagaimana untuk mengira usia kandungan? Kali terakhir saya datang bulan ialah pada 23hb Februari, dan saya mula makan ubat( marvelon) pada 1 Mac. Terima kasih Dr.

Jun 

Salam sejahtera Puan Jun dan tahniah .Saya harap puan Jun dapat menerima kehamilan ini dengan senang hati dan ikhlas. Saya rasa bilamana anak ini lahir, perbezaan dengan anak terdahulu adalah dalam 30 bulan. Jarak begini adalah amat baik.
Masalah pil hormone dos rendah seperti Mercilon adalah seseorang itu boleh termengandong sekiranya terlupa walaupun satu atau dua hari. Pil jenis ini hanya cukup menahan seseorang itu dari termengandong hanya satu hari jadi kalau pengambilannya tidak mengikut masa, tambahan kalau terlupa boleh menyebabkan kandongan yang tidak disangka.
Untuk pengetahuan puan,pengambilan Mercilon dan air berkabonat tidak merosakkan kandongan puan tetapi ma’ajun saya kurang pasti sebab saya tidak tahu isi kandongan yang terdapat dalam ma’ajun ini. Saya rasa ianya adalah berasal dari tumbuh-tumbuhan tetapi puan perlu pastikan kandongan ma’ajun itu tidakmengandongi bahan-bahan kimia yang terlarang semasa mengandong. Puan boleh pastikan dengan pengeluar m’aajun ini.Dari segi perubatan, isi kimia terdapat dalam maajun inimungkin  terlalu kecil untuk merosakkan kandongan puan. Semua bahan kimia atau hormone di siahkan oleh hati dan ginjal . Seperti saya katakana tadi sila pastikan kandongan dengan pengeluar maajun ini. Sekiranya ianya mengadongi bahan kimia yang merbahaya kepada janin maka puan ada sebab untuk menggugurkan kandongan puan. 
Pengambilan jamu atau ma’ajun atau ubatan Cina kerap berlaku  kepada wanita yang tidak mahu lansung atau takut termengandong jika didapati haid terlewat. Bagi saya kalau seseorang sudah kelewatan haid,pastikan ujian mengandong dilakukan sebelum pengambilan bahan-bahan tersebut, Kalau setakat hormone-hormon atau ubatan moden kami mempunyai fakta-fakta yang boleh membantu kami sama ada ianya merbahaya atau tidak kepada kandongan puan Dari segi pengambilam makanan yang dianggap biasa seperti nenas atau air berkabonat kami tidak risau kerana tidak ada bukti ianya boleh menggugurkan kandongan puan. Tetapi ramai menggunakan kaedah ini.

4 comments:

  1. Salam doktor, saya ambil noriday dah 1tahun 8 bulan..tiada masalah teruk cuma period saya kadang² datang 2x sebulan.. cuma yg musykil, sy tertinggal paket baru continued makan 20/9(rabu) kat kampung...hari ni 24/9 (ahad) saya xdpt mkn atau saya boleh ambil je paket lain makan untuk cover yg hari ni punya..sebab 29/9 jumaat baru balik kampung nk ambik paket tertinggal tu.. terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Salam doktor, saya ambil noriday dah 1tahun 8 bulan..tiada masalah teruk cuma period saya kadang² datang 2x sebulan.. cuma yg musykil, sy tertinggal paket baru continued makan 20/9(rabu) kat kampung...hari ni 24/9 (ahad) saya xdpt mkn atau saya boleh ambil je paket lain makan untuk cover yg hari ni punya..sebab 29/9 jumaat baru balik kampung nk ambik paket tertinggal tu.. terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Sy terlewat makan pil norriday selama 18jam,adakah sy blh termengandung lg??

    ReplyDelete
  4. Saya dua hariterlupa minum pil perancang pagi ni saya baru ingat, adakah sy bole mengandung??

    ReplyDelete