Followers

Monday 16 April 2012

Ketulan di payudara


Saya berumur dalam 20an.Terdapat ketulan ada payudara sebelah kiri. Ianya tidak sakit dan saya juga tidak mengalami apa-apa masalah pada payudara saya. Apa yang patut saya lakukan?

Cik A

Saudari Anis, majority kes-kes ketulan di payudara wanita-wanita dalam linkungan 20an adalah disebabkan fibroadenoma.Fibroadenoma ini bukannya kanser,Ia merupakan ketulan tisu fiber yang membentuk satu ketulan. Ianya keras dan ’lari’ apabila kita cuba memeriksanya,tidak mempunyai tanda seperti sakit,berdarah dan sebaginya. Ianya boleh membesar tetapi  perlahan. Walaupun ianya bukan kanser secara keseluruhan, tetapi setiap ketulan di payudara mestilah diperiksa oleh doctor dan seeloknya beberapa ujian dilakukan bagi mempastikan ketulan ini bukannya kanser. Ujian ini merupakan ultrasound dan biopsy kecil dengan menggunakan jarum yang halus. Biopsi ini amat penting untuk menentukan diagnosis sebenar.
Sekiranya ianya adalah fibrodenoma maka saudari mempunyai 2 pilihan. Pertama rawatan secara konservatif iaitu memantaunya setiap 6 bulan atau setahun sekali dengan ultrasound. Pemantauan penting untukmengukur kadar pembesarannya dan melihat kalau ada gejala-gejala lain. Kedua saudari boleh terus pilih unutk membuang terus ketulan ini. Terdapat sebilangan wanita terlalu kuatir sekira  ketulan ini tidak dibuang. Fibroadenoma ini boleh tumbuh  semula.
Oleh itu saya cadangkan saudari pergilah berjumpa doctor untuk pengesahan sebenar

1 comment:

  1. Slam…sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser..herba warisan ini terlalu berkesan…daun herba warisan…merawat dan membaik pulih…jangan sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi…
    sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin
    Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh…jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid…orang ada kanser…saya akan membantu merawat hingga sembuh
    NAMA SYARIKAT SAYA…..JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete