Followers

Monday 16 April 2012

Keputihan kental dan buasir


Salam Dr Suhaimi.

DOKTOR, saya berusia 27 tahun dan masih bujang. Masalah yang saya hadapi adalah ada ketumbuhan seakan isi di tepi dalam qubul  saya tempat buang air besar. Saya menyedarinya sejak beberapa bulan lalu dan bimbang kemungkinan ini petanda barah yang merebak?? Apakah ketumbuhan ini serius?  Apa pendapat doktor?. dalam masa yang sama saya susah untuk membuang air besar dan berlaku keputihan  kental pada faraj saya.
TERIMA KASIH


Jawapan
Salam sejahtera,
 Yang paling baik adalah jumpa doctor untuk mempastikan apakah ketumbuhan dari dubur itu. Buasir adalah ‘ketumbuhan ‘ yang paling biasa berlaku pada dubur. Buasir ini ada kaitan dengan masalah buang air besar saudari. Konstipasi yang terlalu lama boleh menyebabkan buasir terjadi. Terdapat dua bentuk buasir iaitu buasir luaran dan buasir dalaman. Buasir luaran ini merupai ketulan daging pada lubang dubur. Ianya tidak menimbulkan masalah seperti sakit atau berdarah kecuali ianya mengalami infeksi kuman atau berlaku thrombosis pada saluran darahnya. Buasir luaran sentiasa berada diluar dan kadangkala boleh membei kesakitan semasa membuang airbesar. Buasir bukannya kanser.
Kadangkala terdapat kulit ditepi dubur tumbuh secara berlebihan sehinggakan kulit tersebut tumbuh seperti daging. Ini tidak menyebabkan apa-apa masalah besar dan mungkin menyebabkan ketidak selesaan sahaja. Pada pendapat saya Cik Zsuria berjumpalah dengan doctor untuk masalah ini dan juga dapat membantu kesukaran buang airbesar.Masalah sukar air besar ini selain ubatan, diet perlu ditukar yang banyak mempunyai fiber dan kena banyak minum air.
Keputihan kental yang keluar dari faraj mungkin perkara biasa.Keputihan ketara banyak seminggu sebelum haid kerana dinding rahim amat tebal pada waktu ini.Ini akan mengeluarkan lelehan dari vagina.Sekiranya keputihan ini berserta dengan kegatalan,bau yang busuk atau berubah warna maka ianya mungkin ada masalah jangkitan kulat atau kuman. Sekali lagi dapatkan pandangan doctor dan sedikit pemeriksaan dan ujian perlu dilakukan.



No comments:

Post a Comment