Followers

Monday 16 April 2012

Endometriosis dan Pil perancang


Saya aini umur 26 tahun,belum berkahwin ,saya pernah menghidapi penyakit endometrosis..saya telah menjalani operation laparoscopy pada bulan 7/2011.setelah menjalani operation doktor memberitahu endometrosis saya stage 3.  Saya  telah menjalani rawatan susulan selama 6 bulan dengan mengambil suntikan lucrin  .Semasa pengambilan lucrin yang ke 6 doktor telah scan dan mendapati cyst saya ada lagi 2mm.  Memandangkan lucrin saya telah cukup doktor mencadangkan saya mengambil pil perancang jasmin  pada bulan 2 ni. Buat masa ini saya tidak ada perancangan lagi untuk berkahwin....saya ingin tahu kebaikan dan keburukan pil perancang jasmin  bagi penyakit endometrosis..
Assalamulaikum Cik Aini,
Sebelum saya menjawab tentang kebaikan dan keburukan pil perancang seperti Yasmin sebagai rawatan susulan penyakit endometriosis, saya harap saudari faham akan komplikasi-komplikasi dari penyakit itu sendiri oleh kerana saudari masih lagi muda dan belum berkahwin.
Endometriosis adalah penyakit kronik dimana ianya  boleh didapati pada kes-kes infertiliti(20-30%),senggugut(40-60 %) dan sakit kronik pada pelvis(15%). Simtom-simtom tipikal endometriosis(selalunya kombinasi) adalah infertility dan sakit pada bahagian pelvis yang kronik. Sakit ini boleh menyebabkan senggugut setiap bulan,sakit yang konsisten setiap hari atau sakit ketika hubungan seksual. Jarang sekali mereka mengalami sakit semasa kencing atau membuang air besar.
Pada usia saudari, endometriosis mempunyai risiko berulang/recurrent adalah setinggi 30 peratus. Ini bermakna jika saudari mengalami senggugut, ianya akan berlaku semula walaupun rawatan suntikan leucrin dan pil perancang keluarga telah diberikan. Ini merupakan dilema bagi para doctor kerana kami tahu ianya akan timbul semula dan rawatan yang diberi hanya untuk memperlahankan pertumbuhan endometrisosis untuk sementara waktu. Ini termasuklah berulangnya kejadian sista pada ovari.
Endometriosis sentitif pada hormone estrogen jadi dengan memberhentikan produksi hormone estrogen dari ovari dapat melengahkan pertumbuhannya. Leucrin yang diberi menyebabkan saudari berada dalam keadaan ‘menopos’ sementara waktu. Suntikan leucrin dapatlah mempertahankan haid dari berlaku mungkin untuk beberapa bulan sahaja sehinggalah ovari-ovari saudari pulih semula. Pil perancang keluarga yang diberi dapat menghalang ovari-ovari dari berfungsi dengan menghalang benih-benih telur dari tumbuh setiap bulan. Dengan cara ini endometriosis dapat dikawal terutamanya jika ianaya dikaitkan dengan senggugut dan kitaran haid yang tidak menentu. Jadi saya rasa ini pilihan yang terbaik unutk saudari sehinggalah saudari merancang untuk berkahwin dan mengandong. Pil perancang pada kes-kes endometriosis baik untuk mengurangkan senggugut,kitaran haid menjadi tepat,pendek dan sedikit. Selain dari itu pil perancang boleh menyerikan wajah saudari kerana hormone estrogen dan elok untuk mereka yang mempunyai masalah jerawat. Keburukannya pula adalah kecil seperti pembekuan darah pada kaki,risiko kanser payudara dan servik jika diambil dalam masa yang panjang iaitu lebih dari 5 tahun. Secara amnya pil perancang adalah selamat kerana ianya telah berada diambil berbilion wanita sebagai pil perancang,
Jadi saudari tidak perlu melambatkan perkahwinan atau mengandong kerana endometriosis diketahui boleh  merosakkan saluran peranakan dan menganggu ovulasi.

No comments:

Post a Comment