Followers

Tuesday 17 April 2012

Oh mata!



Sememangnya setiap orang mimipikan mata yang cantik,putih dan bersinar, tetapi mata putih tidak sentiasa putih selama-lamanya keranamata kita sentiasa saban hari terdedah kepada cuaca  panas,cahaya ultraviolet yang tinggi,habukdan  debu boleh menyebabkan mata putih kita menjadi kekuningan. Kalau anda perhatikan mata golongan petani yang bekerla diladang-ladang atau buruh-buruh binaan yang mata mereka sentiasa kepada elemen-elemen tadi, mata –mata mereka Nampak ‘usang’ dan sedikit kekuningan. Mereka ini tidak mengalami apa-apa masalah dari segi penglihatan.Ini adalah punca biasa kenapa mata kita boleh menjadi kekuningan.
Tetapi kita sama sekali tidak boleh menafikan ada punca-punca perubatan yang boleh menyebabkan mata kuning. Bayi-bayi yang baru dilahirkan akan mengalami penyakit kuninh di sebabkan oleh biliribin dalam darah mereka tinggi.Bilirubin adalah bahan kumuhan yang terahsil kerana darah merah mereka musnah.Penyakit kuning ini tidak membawa ketua dan memenag tidak ada kaitan dengan saudari pengalami penyakit kuning masa kecil.
Saudari telah menjalani ujian darah untuk menentukan sama ada hati saudari rosak atau tidak dan keputusannya adalah normal. Memang benar kalau hati rosak boleh menyebabkan mata kuning atau jaundis. Punca utama hati boleh rosak adalah kerana jangkitan virus hepatitis,Punca lain disebabkan pengambilan ubat-ubatan yang boleh merosakkan hari. Paracetamol kalau diambil secara berlebihan boleh juga merosakkan hati.Saya rasa eloklah saudari pendapat pandangan doctor pakar perubatan di hospital kerajaan untuk penyiasatan yang lebih terperinci kerana banyak punca-punca lain ynag menyebabkan mata kuning dan hati rosak. Alahan seperti resdung tidak menyebabkan mata kuning tetapi mata menjadi gatal dan merah.Selepas penyiasatan terperinci dan tiada punca penyebabnya,maka saudari terpaksa terima keadaan sebegitu. Cuba lihat dari aspek yang lebih luas yang saudari mempunyai penglihatan yang sempurna kalau dibandingkan dengan orang-orang yang kurang bernasib baik.

No comments:

Post a Comment