Followers

Wednesday 18 April 2012

Pil perancang gangguan pada haid


Soalan 7/rozi
Puan Rozi,sememangnya semua pil perancang keluarga seperti Regividon boleh menyebabkan haid menjadi pendek,sedikit dan lama kelamaan haid boleh berhenti. Ini disebabkan pil hormon ini menghalang ovary-ovari dari aktif terutama dari ovulasi.Setiap bulan ovulasi perlu terjadi untuk haid yang normal iaitu 5 hingga 7 hari,jumlahnya 30 mls setiap haid dan ianya berlaku setiap 28 hari. Apabila ovulasi terhalang,menyebabkan dinding rahim/emdometrium ynag nipis. Lagi lama seseorang itu mengambil pil tersebutmaka  semakin nipislah dinding tersebut dan boleh terus terhenti.Haid yang terjadi semasa mengambil pil perancang keluarga adalah kerana hormone-hormon estrogen dan levonorgestril yang ada dalam pil tersebut.
Jumlah yang sedikit ini tidak perlu puan risau kerana ianya bukannya penyakit dan akan kembali normal setelah puan berhenti mengambil pil hormone tersebut tetapi ianya mengambil masa yang lama untuk ovary-ovari kembali pulih seperti biasa.
Selain daripada itu perlu saya ingat kepada puan bahawa pengambilan pil perancang kelurga tanpa pemantauan doctor adalah tidak digalakkan kerana ianya dikaitkan dengan peningkatan kecil kanser pinturahim dan payudara.Oleh kerana itu saya sarankan puan melakukan saringan Pap smear untuk kaser pintu rahim dan mammogram untuk kanser payudara. Terdapat juga kebaikkannya bila mengambil pil ini iaitu ia boleh mencegah kanser ovary dan rahim.
Terdapat beberapa pilihan bagi untuk masalah ini.
Pertama. Puan boleh teruskan pil ini dan terima haid seperti sedia ada kerana ianya perkara ynag berlau tetapi adalah normal.Puan mesti selalu berjumpa doctor untuk Pap smear dan mammogram
Kedua. Puan berhentikan pil perancang ini dan menggunakan kaedah perancang lain tanpa hormone seperti Alat Dalam Rahim(IUCD).Saya rasa puan tidak ada keinginan untuk mengandong lagi kerana usia puan.Kaedah lain seperti suntikan hormon Depoprovera,Implanon boleh menyebabkan haid puan  lagi bertambah teruk.


No comments:

Post a Comment