Followers

Monday 16 April 2012

Haid perpanjangan selepas buang fibroib.Adakah fibroid tidak habis dibuang?


Assalamualaikum doktor. Saya baru membuat pembedahan fibriod pada bulan Julai yang lalu. selama 40 hari saya tidak didatangi haid, kemudian haid  datang semula. Masalah di sini haid itu berpanjangan sehingga berbelas-belas hari lamanya.  Saya merujuk kepada doktor di hospital kerajaan, doktor mengatakan sampel fibriod tersebut telah dikaji dan menunjukkan ianya bukan lah  bersifat kanser. Dia memberikan saya ubat ponstans dan transxemanic acid untuk memberhentikan haid.  Kini haid telah berhenti tapi saya gusar adakah haid yang berpanjangan itu menunjukkan masih ada lagi  fibriod atau perubahan hormon mungkin?

Mohon bantuan dan nasihat ...

Puan L


Puan L,saya  berdapat berlakunya perubahan hormone selepas pembedahan fibroid. Kerap juga berlaku selepas pembedahan besar, haid lewat datang, Ini berpunca dari stress semasa dan selepas pembedahan. Haid yang datang lewat ini selalunya banyak daripada biasa dan kadangkala berketul dan panjang. Apa yang telah puan lakukan berjumpa dengan  doctor adalah wajar dan masalah puan dapat diatasi dengan postan dan Transxenamic acid. Perdarahan seperti bukannya berpunca dari fibroid. Fibroid kebanyakkannya tidak memberi apa-apa masalah. Bagi bulan-bulan yang berikutnya berkemungkinan besar ia akan kembali seperti biasa dan mungkin juga berpanjangan. Apa yang saya cadangkan pada puan ialah menyimpan sedikit ubat Ponstan dan Transxenamic acid ini untuk sebulan dua, Jika perdarahan ini berlaku kembali,ambilah ubat-ubat ini selama 4 hingga 5 hari. Sekira perdarahan ini berlaku banyak bulan dan tidak dapat dikawal dengan ubat-ubat tadi, puan berjumpa semula doktor puan dan saya selalunya akan memberi 3 bulan hormone seperti pil perancang bagi membetulkan semula haid ini. Puan tidak perlu kuatir tentang perkara ini.

No comments:

Post a Comment