Followers

Monday 16 April 2012

Ujian kencing positif tetapi tidak mengandong. Macam mana?



Salam Doktor.
Saya Pn K, berumur 25tahun dan sudah berumah tangga hampir setahun. sehingga kini masih belum hamil. 20hbJulai,saya ada dapat haid seperti kitaran-kitaran lepas(kitaran saya tetap antara 27-29 Hari). Tetapi kali ini haid saya hanya 2hari dan kering. esoknya saya tergerak hati untuk membuat ujian air kencing di rumah dan hasilnya positif. walaupun samar,tapi masih jelas kelihatan. sebelum ini pernah saya melakukan UPT ini,tetapi memang tidak akan keluar garis samar itu. saya ada berjumpa doktor utk membuat pemeriksaan dan hasilnya juga positif. selang 2 hari,ada darah keluar sedikit berterusan selama 5 hari. saya juga ada terasa sakit di bahagian bawah pusat atas bahagian sulit. saya berjumpa doktor lain utk membuat pemeriksaan. dan beliau mengatakan saya kemungkinan gugur di peringkat awal kehamilan. persoalan saya adakah saya akan mengalami gangguan untuk hamil selepas keguguran ini? sekiranya saya bersama suami selepas kering darah ini,adakah membahayakan keadaan rahim saya? Doktor tersebut ada menyatakan darah dan sel sel kehamilan tersebut akan turun sendiri atau meresap dalam badan. saya terlalu mengharapkan untuk hamil. Harap doktor dapat memberikan jawapan dan pendapat.

Assalamulaikum Puan K,
Biarkan saya terangkan terlebih dahulu masalah ujian kencing untuk tujuan pengesahan mengandong. Secara amnya ujian air kencing ini amat tepat tetapi terdapat juga  ujian ini positif tetapi ianya samar-samar seperti mana puan dapati tempoh hari. Sekiranya seseorang itu betul-betul mengandongk, ujian kencing mestilah positif terang. Bila ujian kencing kencing positif yang samar-samar selalu memberi masalah pada kami untuk memberitahu pesakit yang mereka mungkin tidak mengandong.
Ada beberapa sebab kenapa ujian kencing ini “positif’ tetapi tidak mengandong.
Sebenarnya ujian kencing kita cuba mengesan hormone ‘human chorionic gonadotrophine(Beta hCG)’yang terhasil selepas persenyawaan berlaku. Dalam air kencing ianya boleh dikesan seawal satu minggu selepas kelewatan haid. Tetapi ujian kencing ini kadangkala mempunyai masalah ‘cross reaction’ dengan hormone Lutenising(LH) yang bukannya hormone mengandong. Terdapat juga beberapa sebab lain seperti membiarkan ujian itu begitu lama sebelum dibaca,set ujian kencing berkualiti rendah,kontaminasi dari protin-protin dalam air kencing. Bagi mempastikan seseorang itu mengandong dengan lebih tepat adalah dengan mengukur hormone Beta hCG dalam darah kalau ujian kencing mengelirukan.
Kenapa saya terangkan perkara ini dahulu adalah untuk memberitahu puan kemungkinan haid yang terlewat bulan ini.
Terdapat juga seseorang itu mengandong apa yang di panggil “mengandong secara kimia”. Maksudnya cuma ujian darah menunjukkan hormon Beta hCG dan mereka mengalami kelewatan haid akan tetapi perdarahan  berlaku selepas itu. Kalaulah betul puan mengalami kandongan seperti ini,ianya tidak memberi apa masalah kalau puan mengandong lagi sekali.Rahim puan akan kembali normal selepas perdarahan dan hubungan seksual tidak membeir apa kesan pada rahim.
Saya berpendapat sekiranya puan telah berkahwin lebih dari setahun masih lagi tidak hamil saya cadangkan puan berjumpa doctor untuk bantuan.

2 comments:

  1. Salam doktor..
    Sy ada soalan yg sy ingin tahu skali jwpnnye.Pd p'tghn bln mei yg lps,sy disahkan hamil anak kedua tp sy tlh keguguran seminggu sblm raya & tlh melakukan d&c pd 14/8/12.P'soalannya,dr tarikh sy lakukan d&c hingga ke hari ini,sy msh lg blm period.Kemudian kdg2 ada rs sakit di bwh prt dan rs b'dnyt di bhgian payudara.Sy stress memikirkn mslh ini..harap doktor dpt beri jwpn utk soalan sy.

    ReplyDelete
  2. Salam doctor,saya baru2 nie telah di tahan d hospital selama 5hri disebabkan demam panas & paru2 d jangkiti kuman..seblum sya d than,doctor tnya sya ada ka sya hamil,sya kta x sbb sya bru saja period awal bulan tu tpi x bnyk skit saja..jdi sya mnjalani test ujian kncing,doctor sahkn sya hamil tpi bila scan x nmpk.slepas kuar dri hospital sya mncuba utk melakukan test upt d rumah,kputusannya negatif.boleh doctor trangkn tentang msalah nie

    ReplyDelete