Followers

Wednesday 18 April 2012

Sukar melakukan hubungan seks kerana ada sesuatu yang menghalang


Saya surirumah berusia 37 tahun, dan mempunyai tiga anak dan ketiga-tiga mereka dilahirkan secara normal dan tiada apa-apa komplikasi. Apa yang menjadi masalah saya sekarang ialah di bahagian pintu kemaluan saya seperti ada daging yang membesar yang tersumbat seolah menutupi laluan itu. Untuk pengetahuan doktor saya tiada masalah haid. Haid saya normal setiap bulan dan tiada masalah senggugut atau sakit. Cuma yang merungsingkan saya, apabila ingin berhubungan intim bersama suami kerana suami tidak dapat memasukkan zakar sepenuhnya akibat terhalang oleh daging itu. Tolonglah saya doktor, apa yang harus saya lakukan.


Sukar bagi saya bagi memberikan yang tepat tentang masalah puan sekiranya saya tidak dapat melalukan pemeriksaan keatas puan . Saya mempunyai beberapa diagnosa yang mana  saya rasa salah satunya mungkin betul. Oleh kerana itu puan perlu berjumpa dengan doctor pakar ginekologi untuk pemeriksaan secara tepat.
 Dari pengalaman saya, terdapat wanita yang mengalami masalah “prolapse” mengadu yang suami mereka sukar melakukan hubungan seks kerana ada ‘benda’ yamg menghalangnya. “Prolapse” adalah keadaan dimana system peranakan iaitu rahim dan servik mengalami kejatuhan/turun kedalam vagina. Ini disebabkan oleh ligamen-ligamen dan tisu-tisu yang menyokong sistem peranakan ini menjadi lemah akibat dari bersalin yang lalu. Bila sokongan ini lemah maka rahim berserta dengan servik akan jatuh kebawah. Bukan itu saja,selalunya pundi kencing didepan dan rectum di belakang akan di heret bersama dengannya.Mereka akan mengadu tentang terdapat sesuatu didalam vagina mereka. Sekira mereka meneran semasa di bilik air,terdapat ‘ketulan” merah terkeluar dari vagina. Kebiasaanya ini adalah pundi kencing yang nampak dahulu .Pemeriksaan seterusnya menunjukkan terdapatnya “prolapse” peranakan. Kadangkala terdapoat mereka ini mengalami inkontinen atau ada juga sukar membuang air kecil. ”Prolapse” ini kebiasaan terjadi kepada wanita yang melahirkan ramai anak, kerja berat,menopos dan mempunyai keluarga yang mengalami masalah yang sama.
Keduanya,terdapat ketumbuhan pada servik. Kebanyakkannya adalah masalah polip servik. Polip jarang sekali menggangu semasa hubungan seks kerana majority nya bersaiz kecil dan wanita lazimnya akan mengadu tentang perdarahan berlaku selepas hubungan seks. Terdapat yang mengalami kesakitan semasa hubungan intim ini. Ada diantara mereka juga mengalami keputihan yang banyak. Fibroid juga boleh terkeluar melalui pintu servik. Fibrod boleh mencapai saiz yang besar dan boleh menganggu hubungan seksual.Biasanya mereka ini mengalami haid yang terlalu banyak dan senggugut.
Diagnosa yang lain adalah sista’ Nabothian ’.Sista adalah merupakan gelombong-gelombong lendir pada permukaan pintu servik. Sekiranya jumlahnya banyak. servik menjadi besar tetapi tidaklah sampai menganggu hubungan seksual. Perlu saya ingatkan kanser servik  juga membuatkan servik besar tetapi tetapi ianya mempunyai gejala-gejala yang lain.
Apa yang saya cadangkan pada puan adalah berjumpa dengan doctor pakar kerana terdapat pelbagai-bagia sebab dan kami tidak akan tahu sekiranya tidak diperiksa. Kesemuanya memerlukan pembedahan sebagai rawatanya.



No comments:

Post a Comment