Followers

Monday 16 April 2012

Runsing air mani keluar selepas bersama.Adakah ianya normal?




Salam, Doktor. 

saya sudah 6 bulan mendirikan rumah tangga. Tetapi masih belum berjaya hamil.
saya tidak ada msalah dengan haid. Haid saya teratur dalam jangka masa 25-28 hari. 

sewaktu hubungan intim juga tidak berasa sakit pada mana-mana bahagian. 

Cuma, air mani suami agak cair. Kami mencuba makan barli dan brokoli. Hasilnya masih belum dapat dilihat.
Air mani masih juga cair dan selalu keluar dari vagina selepas hubungan intim. 

Mohon pandangan doktor. 

Assalamualaikum Puan A,
  Kalau hendak dikatakan puan mengalami masalah kesuburan/infertility adalah terlalu awal. Dari sudut medical,seseorang itu mempunyai masalah infertili adalah selepas 12 bulan bersama dan melakukan hubungan seksual secara normal. Apa saya maksudkan disini kekerapan hubungan seksual dalam 2 hingga 3 kali seminggu. Jadi puan masih dianggapkan normal kerana baru 6 bulan berkahwin. Adalah dianggarkan setelah setahun berkahwin, 80-90 % wanita telah hamil. Masalah infertili ini adalah dalam anggaran 15-20 % dalam kesemua pasangan yang berkahwin.
Sememangnya pasangan yang telah berkahwin menginginkan anak secepat mungkin. Jika ianya tidak berlaku terdapat tekanan-tekanan kepada pasangan ini terutama pada golongan wanita. Tekanan-tekanan ini merupakan tekanan dari pihak keluarga,kawan-kawan malah si suami. Bayangkan manusia mempunyai peluang 12 kali setahun untuk mengandong dan telur/ova dan sperma hanya mempunyai 2 hingga 3 hari sahaja untuk bersatu setiap bulan.
Bagi saya kitaran haid amat penting .Kitaran yang normal setiap bulan mempunyai peluang yang cerah untuk mengandong.Kitaran haid puan tiada mempunyai masalah setakat ini. Puan, terdapat beberapa factor lain yang penting untuk hamil. Misalannya jumlah dan kualiti sperma suami dan saluran fallopian mesti lah tidak tersumbat. Jadi siapakah puncanya?
Dari medical, punca ketidaksuburan ini berpunca dari kedua-dua pihak iaitu sepertiga dari perempuan, sepertiga dari lelaki dan sepertiga lagi dikongsi bersama.
Bagi pihak lelaki tentu sekali sperma adalah penting. Selepasas ejakulasi berlaku didalam vagina, air mani akan terkumpul dan pintu servik akan dibasahi dengan air mani ini. Pada permulaannya,air mani akan berkumpul/coagulate dan ini penting untuk menghalang sperma dari ‘lari’ keluar selama 30 hingga 45 minit. Sebenarnya dalam beberapa minit selepas ejakulasi, sperma  telah pun berada dalam saluran fallopian menunggu telur untuk persenyawaan. Jadi puan tidak perlu gusar tentang air mani meleleh keluar setelah bersama suami kerana ianya adalah perkara biasa. Kalau puan ingin menambah peluang untuk mengandong dengan menghalang air mani dari terkeluar, saya cadangkan letakkan bantal dibawah punggung selepas bersama. Ini dapat menaikkan punggung keatas.
Satu perkara lagi, waktu subur seseorang wanita itu adalah dari hari 11 hingga ke 17 setiap bulan. Hari pertama adalah hari mulanya haid puan. Kalau puan ingin membuat pemeriksaan, saya syorkan periksa suami dahulu kerana ianya amat mudah. Elok juga puan mula ambil folik acid dari sekarang.
Seandainya puan masih sukar untuk hamil selepas setahun berkahwin, berjumpalah dengan doctor pakar.


21 comments:

  1. saya ingin menayakan satu soalan, air mani saya sering keluar sendiri,bila air tu keluar bahagian sulit saya tu akan gatal.. tlong berikan saya penjelasaan terima ksih

    ReplyDelete
  2. Sya ingin tnya cara nk hamil cepat

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wrt,
    Saya berkahwin hampir mencecah 1 tahun. Saya telah hamil pada bulan pertama perkahwinan. Tapi mengalami keguguran pada bulan ketiga. Punca keguguran tidak diketahui. Tetapi katika bujang saya telah membuat ujian kesihatan dan telah diberitahu oleh Doktor bahawasanya rahim saya lemah. Namun selepas 6 bulan dari keguguran, saya masih belum hamil. Ini benar-benar membuatkan saya tertekan. Dan saya mengalami fobia terhadap wanita hamil. Apakah punca ketidaksuburan saya kali ini? Mohon penjelasan.
    Untuk pengetahuan puan, di awal perkahwinan berat saya ideal, tetapi berat mulai naik ketika kandungan masuk 3 bulan dan berterusan sehingga kini. Adakah berat badan menjadi punca ketidaksuburan? Terima kasih.

    ReplyDelete
  4. Askum puan ? Saya sudah 1 tahun lebih berkhawin , namun sampai sekarang saya masih belum mengandung , dan sebelum saya berkhawin dahulu , saya pernah mengugurkan dan tergugurkan kandungan saya , sebanyak 3 kali , kali pertama sebab saya masih sekolah , kali kedua sebab saya takut dan cemas dan kali ketiga saya mengulam dan makan benda yg tajam dan masa itu saya langsung tidak tahu bahawa saya sedang hamil .. puan? Saya ingin bertanya,adakah saya akan mandul sebab2 ini atau masih ada peluang dan mungkin ada masalah di bahagian follopian saya? Mohon di balas dan dijawab soalan ini..

    ReplyDelete
  5. Maaf ada yang tertinggal ..selama saya berkhawin dan kalau kami ada bersetuh , air mani suami saya pasti akan keluar semula dari kemaluan saya.. adakah follopian saya tersumbat atau ada sebab2 yang lain.. mohon di jawab soalan nya puan..

    ReplyDelete
  6. Maaf ada yg tertinggal di ayat saya tadi .. puan? Kalau saya dan suami saya bersetubuh , air mani suami saya pasti akan keluar semula dari kemaluan saya..saya mahu tanya adakah follopian saya tersumbat atau ada lain2 sebab..?

    ReplyDelete
  7. salam .. puan sy nk tnya .. saya baru 4 bulan berkahwin .. sekama sy berkhawin dn klu bersetubuh air mani suami sy keluar balik.. apakahpunyaa ye puan ?

    ReplyDelete
  8. untuk pengetahuan anda.peekara pertama yg perlu untuk mudah hamil ialah....

    ReplyDelete
  9. untuk pengetahuan anda.peekara pertama yg perlu untuk mudah hamil ialah....

    ReplyDelete
  10. Betul ke kerap onani akan jadi mandul?

    ReplyDelete
  11. Betul ke kerap onani akan jadi mandul?

    ReplyDelete
  12. Saya sudah setahun kahwin, tapi belum mengandong lagi.puas saya mencuba macam2 cara...jamu dan berurut pun pernah.. bagaimana untuk memastikan saya subur.. baru2 ni haid sy pun datang tidak menentu.. kadang2 awal,
    kadang2 lewat

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah cek hormone tak..boleh pergi ke klinik itk cek kesuburan ye puan

      Delete
    2. Puan boleh cuba produk buah zuriat dgn air zamzam dri mekkah ramai yg telah berjaya alhamdulillah boleh ke fb saya Rosidah Shidah atau whatsapp sya di 0134802329 sya sedia membantu puan dn dptkan tip mudah hamil serta bimbingan utk mudah hamil terima kasih puan

      Delete
  13. Hai. Sye nk tanyer, ketika sye hendak berjima dgn istri , tiba2 keluar cecair dkat kelamin sye.. Adakah ia air mani atau ap.. ????

    ReplyDelete
  14. Assalamu'alaikum sy baru berkahwin 2bulan .. suami sy pesakit yg setiap hari perlu makan ubat.. adakah ubat2 tu boleh mengganggu untuk sy mengandung.? Atau mengganggu kesuburan sperma.

    ReplyDelete
  15. salam.... sy da dua tahun kawin.. setahun kawin sy pena beranak tp anak meninggal sebb tak cukup bulan.. saya beranak masa kandungan 6 bulan. dia dpt hidup 6 ari ja.. dan sampai sekarang saya x hamil lagi.. setiap kali bersama mesti air mani meleleh kuar.. tapi da letak bantal.. so normal ka?

    ReplyDelete

  16. Salam doc sy nk tye..sy mgalami keputihan..agak2 menghalang sy untk hamil.ke..rase x selesa bila keputihan byk..lpas tue sy bru setahun kahwin tp masih xde anak..

    ReplyDelete