Followers

Monday 16 April 2012

Gatal dibahagian sulit



Agak sukar bagi saya menetukan bahagaian mana alat kemaluan yang gatal dan pedih.Di bahagian hujung saya beranggapan sama ada di bahagian klitoris atau perineum dekat dengan dubur.
Ada banyak sebab kenapa ini boleh berlaku dan ianya tidak berkaitan dengan pembedahan caesarean puan.Diantara punca-puncanya ialah:
1.Luka dibahagian alat sulit puan kerana kuku puan tika menggarunya atau hubungan seksual. Keputihan yang puan alami menyebabkan bahagian alat sulit lembab dan eczema boleh terjadi. Dimalam hari terutamanya puan tidak menyedari menggarunya sehingga terluka.
Sekiranya anak puan masih menyusu badan, bahagaian faraj akan mengalami kekeringan kerana kekurangan hormone estrogen.
2.Jangkitan Candidiasis atau Trichomoniasis menyebabkan kegatalan yanag amat sangat di bahagian sulit dan Candidiasis terutama nya boleh menyebabkan kulit faraj luka dan berdarah.Ini ketika bersama boleh menyebabkan kesakitan
3 Masalah eczema dikulit bahagian sulit puan kerana keputihan yanag banyak dan peluh
Seminggu sebelum haid memang kebiasaannya terdapat banyak keputihan terjadi dan ini tidak membawa kesan-kesan kegatalan. Discaj ini banyak disebabkan hormone progesterone yang tinggi pada ketika itu dan menyebabkan dinding endometrium menjadi tebal. Oleh kerana faraj adalah bahagian yang sentiasa ‘tidak bersih” kerana terdapat jutaan kuman-kuman maka kadangkala ianya boleh bertukar menjadi kekuningan. Ini selalu tiada memberi masalah.Kuman-kuman ini juga menyebabkan pintu rahiim mendapat infeksi dan sedikit perdarahan berlaku. Ini tidak membahayakan. Sekira kecoklatan sering terrjadi saya nasihat puan lakukan ujian pap smear disamping itu doctor boleh melihat sekiranya terdapat ketumbuhan seperti polip servikal.
Sekira cadangkan puan berjumpalah pakar ginekologi untuk pemeriksaan sebenar.

4 comments:

  1. salam dr,
    saya berumur 21 tahun.. saya risau akan masalah gatal di bahagian sulit saya sejak berumur 19 tahun.. ia kerap berlaku pada waktu malam kerana tanpa saya sedari, saya akan menggaru hingga berdarah.. akan tetapi, jika tidak menggaru pon pedih dan luka tetap berlaku.. ada kala nya, lendiran coklat keluar sedikit untuk 2/3 hari walaupun setelah seminggu habis haid..
    tetapi masalah ini jarang berlaku.. ada masa langsung tiada masalah lendir dan gatal.. tetapi jika sekali terjadi, ia akan berlarutan..
    ada tak apa2 cara untuk mengurangkan gatal selain berjumpa dengan doktor? seperti ubat sapu atau pencuci yang sesuai? saya pernah menggunakan bedak untuk alat sulit jenama summer's eve dan pencuci jenama lactacyd.. adakan ini elok?
    mungkin kah sebab saya terlalu letih atau saya ada penyakit?

    ReplyDelete
  2. programmable, boleh hubungi sy untuk selesaikan masalah awak. iALlah boleh membantu :)

    https://www.facebook.com/SusukDarajsdAidawahab

    ReplyDelete
  3. salam dr..
    sya brumur 19 tahun.. sya mngalami mslah gtal2 pda bhagian luar kulit kemaluan sehingga menyebbkn bhagian pelipat peha mnjadi melevet. sya tdk prnh mnjlnkn sbrg hbgn trlrang dn sya juga sdh mmbca tnda2 kanser serviks ttpi mslah sya tdk brkatan.. bgaimana cra mngatasinya? sya tlah mnggunakan bedak aiken serta bdak agnesia anti septic tetapi kurg brksan.. ttpi pda wktu mlm, ianya agak beksan ttpisya tdur tnpa mmkai sluar dlm.. bgaimana dktr? apkh jnis pnyakt sya? dn bgaimnakn cra mngayasinya? keadaan ini mnyebbkn sya tdk selesa untk bljr.. sya mmohon pndgn dktr.. trma ksih :)

    ReplyDelete
  4. Sy bru brumr 18 thun ttpi sy jgak mdpt mslh gtln dbhgian sulit..smnjak sy tinggal d asrama..pernah ari tu stu ari sy x tkr spender trus start situ la dtg gtl2 d i bahagian sulit
    ....................................................
    ble bantu sy megatasi kgatalan ini sebab rsa yang sngt xslesa bila gatal

    ReplyDelete